Recenze: AFTER 4 - Pouto aneb bez tebe nejsem nic

Verze pro tisk |

Americké romantické série mají mnoho společného. V naprosté většině je v centru pozornosti pár, který se sbližuje a rozchází, má krize a překonává je. A většinou to vše dobře dopadne. Někdy do jejich (zdánlivě) komplikovaného vztahu zasahuji vnější okolnosti, jindy si všechny problémy víceméně způsobují sami aktéři, což je případ protagonistů pokračování ságy After. Knižní tetralogie se stejným názvem, která se díky autorce Anně Todd stala v USA bestsellerem, dostala osobitou filmovou podobu, která je i tuzemskému kinodivákovi už čtvrtým rokem vždy na sklonku léta představena novým dílem. A překvapivě ne posledním. Ano, musím už sem zařadit spoiler, že Pouto bude mít ještě jeden díl, čemuž jsem se po 100minutách včerejší projekce v mimoňském kině zdráhal uvěřit.

Pouto plynně navahuje na třetí díl After: Tajemství. Poté, co Hardin zjistí pravdu o svém skutečném otci, chce být sám a opět od sebe Tessu odhání. Když Tesse umírá otec a Hardin s ní není, uzavře se do sebe a postupně dospívá k rozhodnutí, že se přestěhuje, aby si v náročném vztahu dala pauzu. Hardin to těžce nese, ale chodí na terapii pro alkoholiky a až po 5 měsících se vydává do New Yorku, aby (možná) zažehl znovu plamen komplikované lásky. Jeho návštěva má ale úplně jiný a pro Tessu překvapivý důvod, který se jí v první chvíli vůbec nezamlouvá. Není vlastně vůbec jasné, jestli bude s Hardinem chtít v nějakém vztahu pokračovat. Nebudu však zde prozrazovat další děj, i když by to pro diváka lačnícího po rozuzlení bylo zajímavé už nyní vědět, jestli vše dobře dopadne nebo ne. Ale co je vlastně dobře? Aby se osudoví aktéři nakonec dali dohromady anebo se ještě mnohokrát ponížili a rozešli?

Film nabádá k přemítání, jestli pro komplikované vztahy mají Američané slabost, jestli to není až příliš vyumělkované, naštěstí je však nakonec příběh díky hlavnímu hereckému duu opravdu koukatelný. Těm, kdo si „tvrďáka“ Hardina v podání Hero Fiennese Tiffina a něžně sympatickou Australanku Josephine Longford jako Tessu oblíbili předtím, se bude Pouto rozhodně líbit. Je to (zatím) nejlepší díl série, a to nejen svým emočním rozpoložením, ale i díky formální stránce. Režisérka Landon Castillo se od předchozího dílu posunula velmi dopředu. Tam, kde mají jít okamžiky do hloubky, herci ukazují uvěřitelné emoce, především Josephine. Lze postřehnout i vzácné filmové kudrlinky, ponejvíce v první polovině, kdy se objevují vzpomínky na Hardinovo dětství. V jedné chvíli se hrdinové tanečně objímají, ale nostalgická vzpomínka se rozsype na zvýrazněný černý popel. Film se snaží použít zajímavé vizuální prvky, aby ozvláštnil jinak předvídatelný děj. A někdy se mu to opravdu daří. Režisérka využívá šedivé exteriéry Londýna, které jsou v kontrastu s romanticky rozsvíceným New Yorkem. Šedivé a smutné barvy pohřebního obřadu vystřídají pozitivnější růžové a bílé odstíny, barevnou nudou nový After určitě netrpí. Všechny klíčové scény navíc doprovází skutečně skvělá muzika v čele se zpěvačkami Fjorou Kat Leon. Sugestivní „I am broken“ od Jonaha Kagena, která doprovází obrazs pijáckým Hardinem, vyloženě mrazí. Soundtrack včetně původní hudby od George Kallise dělá této romanci vyloženě čest.

Ústřední pár hraje tentokrát ještě více pocitově než v minulých dílech. Zatímco v prvním díle se poznávali a jejich nevinnost odzbrojovala, v dalších se stávala trochu stereotypem, který ze třetího dílu udělal vyloženě nezáživný, překombinovaný a podivný paskvil. V Poutu ale vše funguje velmi dobře. After samozřejmě snese srovnání s kultovním Stmíváním, od kterého se liší svou civilností a realistickým pohledem na svět. Od erotické ságy 50 odstínů…ho zase odlišuje syrovější výraz a autenticita. Možná někde ztrácí body v opakování scén, těch odchodů a návratů je v celkové sérii někdy až příliš. Závěrečná scéna, kdy Hardin čte ze své knihy v jednom knihkupectví, vzdáleně připomíná podobnou pasáž z kultovní romance Před soumrakem, ale otevřený konec mění vše. Nejsem znalec knižní série, ale filmově je After na velmi slušné úrovni. Romantici budou plesat, teenageři se zasmějí a (možná) zamyslí, ale co bude dál? To se zřejmě dozvíme bohužel až za rok…

Film After: Pouto lze nyní na Českolipsku shlédnout ve všech hlavních kinech.

alt
alt